Crina Coco Popescu, la un pas de un nou record mondial

Crina Imola Popescu sau Crina Coco Popescu, asa cum o stiu cei mai multi, are aproape 16 ani si este eleva in clasa a IX-a la Liceul din Rasnov, la specializarea Turism. Desi este la varsta adolescentei, s-ar putea spune ca realizarile ei le-ar putea ajunge pe cele dintr-o viata intreaga, ocupand un loc binemeritat in categoria ‘romani exceptionali’.

A dus steagul Romaniei pe cele mai inalte varfuri ale lumii si in aceasta iarna va pleca in expeditia din Antarctica, insa, pana atunci, mai are putin timp la dispozitie pentru a trece peste o ultima piedica: resursele financiare, care, si in cazul ei, sunt indispensabile. Pentru a-si indeplini visul de ajunge cel mai sus si pentru a ne aduce inca un motiv de mandrie, sunt necesari 70.000 de euro, costurile pentru plecarea in expeditie.

Coco ne-a povestit cum a inceput expeditia vietii ei si cum a reusit atat de devreme sa aiba tinte atat de inalte. “La sase ani si jumatate am fost cu parintii mei la Varful Omu pe traseul Diham – Pichetul Rosu – Bucsoiu. Mi-a placut mult si stiu ca ma rugam de tata sa ma ia si pe mine pe munte, el m-a invatat tehnica de catarat si mers pe gheata”, isi aminteste Coco. Totusi, ea afirma ca nu a avut niciodata tinte, traieste prezentul si evolutia ei a urmat un curs firesc.

“Pana la opt ani stiam sa inot, sa patinez, sa ma dau cu snowboardul, cu schiurile, cu bicicleta. La 10 ani am fost prima data in Alpi si de atunci am inceput antrenamentele sistematice pentru alpinism. Acela a a fost momentul in care mi-am dat seama ca acesta este sportul pe care il voi practica”, marturiseste Coco, adaugand: “Nu am avut niciodata tinte, antrenamentele fac parte din modul meu de viata, ma antrenez cam trei ore pe zi in cursul saptamanii, pentru ca programul de scoala este de opt ore, iar sambata si duminica fac ture de munte de aproximativ opt ore pe zi.”

Fiind din Rasnov, un loc inconjurat de munti, pentru ea, muntele a reprezentat, de cand era mica, locul de joaca, de distractie si de antrenament. “Muntele este locul unde ma simt cel mai bine si petrec cel mai mult timp, este mediul meu natural, nu un teren de aventura”, a explicat tanara alpinista. “Facand parte din peisaj, nu am de infruntat vremea ci doar sa ma echipez potrivit si sa iau deciziile corecte in functie de vreme. De la un om de munte adevarat am invatat ca la munte e frumos si bine pe orice vreme, depinde doar ce vrei sa faci”, a mai spus ea.

Coco se antreneaza pe pereti de stanca pentru alpinism, vai de abrupt, creste, locuri apreciate mai ales iarna: “Cel mai mult mi-a placut creasta Pietrei Craiului si portiuni din Creasta Fagarasului in anotimpul de iarna. Pe muntii care au portiuni si in gol alpin am fost si ma voi intoarce de multe ori pe trasee din ce in ce mai dificile tehnic.”

Anul cu cele mai multe realizari pentru Coco a fost 2009, cand a ajuns deasupra norilor, pe varfurile Aconcagua, Kilimanjaro, Elbrus si pana la altitudinea de 6.700m, pe varful Cho Oyu (8201 m) din Himalaya.

Dar 2010 il va intrece pe cel precedent, pentru ca a ajuns pe varful Kosciusko, cel mai inalt punct al Australiei, muntele Giluwe din Papua Noua Guinee- cel mai inalt vulcan de pe continent din Circuitul Seven Vulcanoes, Carstensz Pyramid-cel mai inalt varf al Oceaniei, Pico de Orizaba- cel mai inalt vulcan al Americii de Nord, varful McKinley din Alaska- cel mai inalt varf din SUA, si, ultimul pe lista este Masivul Vinson, din Antarctica, pe care urmeaza sa-l parcurga in aceasta iarna.

E destul de greu de imaginat pentru ce ar trebui sa te pregatesti ca sa razbesti acolo sus, la cele mai mari altitudini. De aceea, am vrut sa aflu de la Coco cum trece o noapte pe munte, daca exista momente de teama si daca trebuie sa respecte anumite reguli pentru a putea trece peste obstacolele care ar putea sa apara. “Pentru mine muntele incepe de unde se termina padurea, deci nu prea gasesti animale acolo, decat capre salbatice, marmote, soricei. Oricum de pe la 4.000 m incep ghetarii, iar de la 6.000 sunt numai ceva insecte si pasari. Noaptea pe munte fie dormi, fie urci, asta in cazul in care starea zapezii este mai buna noaptea decat ziua. Daca esti in ziua de varf, care este foarte lunga, de obicei de peste 14 ore, trebuie sa incep devreme, la orele 2 – 3 dimineata”, explica Coco. “Pentru orice iesire pe munte stiu traseul, gradul de dificultate, etapele de parcurs si nu am avut niciodata surprize pe munte. In momentul in care apare teama, nesiguranta, cobor. Inseamna ca nu sunt inca pregatita pentru muntele respectiv”, marturiste Coco.

“Merg pe munte cu o mare bucurie si vreau sa ajung sus cu suficiente resurse pentru a putea aprecia peisajul, reusita si a putea cobori in siguranta. Sunt atenta si concentrata in fiecare moment al ascensiunii, nu am niste reguli de urmat pentru ca muntele e asa de divers incat e pacat sa simplifici, iar “cel mai sus” nu ajungi respectand regulile facute de altii.”

In general, o expeditie pe un varf de pana la 6000m dureaza o saptamana, iar unul de pana in 7000m – doua-trei saptamani, iar unul de 8000m – doua luni. “La mine expeditiile au fost mai lungi pentru ca am facut cate doi munti, cel mai inalt vulcan si cel mai inalt varf, pe fiecare continent. Expeditiile din America de Sud si Australia si Oceania au durat cate o luna. Cea mai lunga sedere pe acelasi munte a fost de trei saptamani pe Cho Oyu.”

In ceea ce priveste echipa micutei alpiniste, ea are alaturi colegii de la Clubul Montan Altitudine, care este si organizator pentru majoritatea expeditiilor. “Echipa este formata din colegi de club, tatal meu fiind de cele mai multe ori cu mine, el fiind si antrenorul echipei. In circuitele Seven Volcanoes si Seven Summits suntem reprezentantii Federatiei Romane de Alpinism si Escalada”, a explicat Coco, adaugand: “In Ojos del Salado (in Muntii Anzi, la granite dintre Argentina si Chile) s-a stabilit echipa de varf, eram eu si doi colegi de la Club, am stat trei zile in tabara de varf. In primele doua zile, colegii au incercat varful fiind de fiecare data foarte aproape sa reuseasca. La ultima incercare am plecat toti trei, eu avand sansa sa ating varful, ceilalti doi colegi retragandu-se pe parcurs. Ultimul coleg s-a retras chiar inaintea portiunii finale, pe care eu am urcat-o tinand legatura radio cu echipa din tabara de baza unde era si tatal meu”, a povestit Coco aventura sa pe cel mai inalt vulcan de pe planeta.

Muntele a insemnat pentru Coco si impartasirea pasiunii cu oameni din intreaga lume: “Mi-am facut multi prieteni pe munte, oameni deosebiti cu care impartasesc aceeasi pasiune. Este fantastic sa vii de pe varf si alpinisti cu experienta, care urmeaza sa urce si sunt in tabara de baza, sa se bucure pentru reusita ta”, marturiseste Crina. Reusitele lui Coco au suprins alpinisti cu o experienta vasta: “Au fost situatii cand ne-am intalnit in taberele de varf sau pe traseu, in ziua de varf, cu alti alpinisti si dupa ce am coborat de pe munte si m-au vazut fara echipament si-au dat seama cati ani am. Cateva momente s-au comportat ciudat, nestiind cum sa vorbeasca cu un copil, dar si-au revenit repede cand am inceput sa povestim prin ce munti am umblat.”

Cea mai mare satisfactie a adolescentei a fost ca a urcat pe muntii din 7Summits si 7Volcanoes: cinci varfuri din Seven Summits si sase varfuri din Seven Volcanoes.

Expeditia din Antarctica, care va avea loc in lunile decembrie si ianuarie, este lucrul cel mai important in acest moment pentru Coco. „Resursele financiare necesare sunt intr-adevar mai mari decat de obicei si asta pentru ca noi am legat doua expeditii intr-un singur program. In calendarul de plati exista doua puncte critice: plata catre organizatorii de la Seven Summits Club si plata biletelor de avion. Biletele de avion sunt si ele un punct critic din doua motive: se epuizeaza si pretul le creste exponential.” Pentru garantarea locului in ambele ascensiuni trebuia platita suma integrala pana pe 14 octombrie, dar termenul s-a extins deja de doua ori. A ramas o suma de cateva mii de euro neacoperita, pentru care au mai ramas mai aproximativ 20 de zile. „Pentru restul de plati, care inseamana echipamente, transporturi locale, asigurari, cazari, masa, transmisii de date, ne putem intinde pana aproape de 1 decembrie. Speram sa ne bucuram de sprijin, pentru ca avem nevoie”, a mai spus Crina Coco Popescu .

Daca trece de acest punct critic si va ajunge cel mai sus, Crina Coco Popescu va fi prima alpinista din lume care incheie acest circuit. „Nu cunosc nici eu, nici 7summit.ru, organizatia care monitorizeaza circuitele de altitudine, alta alpinista care sa fie in pozitia asta”, afirma Coco, adaugand: „In circuitul 7Summits recordurile de varsta sunt detinute pana acum numai de americani, la feminin cea mai tanara este Samanta Larson care a terminat circuitul la 18 ani si 300 zile. Jordan Romero vizeaza recordul la masculin prin urcarea Masivului Vinson, expeditie pe care am planuit sa o facem impreuna, intre 24 decembrie si 10 ianuarie.”

Iar Everestul…”planuim in aprilie – mai 2011, fiind ultimul varf din 7Summit pentru mine. Acum ma concentrez pe expeditia din Antarctica, de fapt, eu pe antrenamente si pregatire tactica, iar echipa cu stransul celor 70.000 de euro necesari”.

“Dupa ce am coborat de pe varful McKinley, am fost invitata de Jordan Romero si familia lui in oraselul unde locuiesc, in California. Cat am stat acolo, o saptamana, am avut timp sa ne antrenam impreuna, sa le cunosc si stilul lor de viata si sa impartasim amintiri din toate locurile unde am fost amandoi si sa imi povesteasca despre Everest (de unde tocmai se intorsese).”

Nu am un regim alimentar, in afara faptului ca suntem vegetarieni si mancam cat mai natural. Si la 20 de ani probabil ca voi fi ca acum, placerea de a urca pe munte va fi probabil aceeasi, important e sa ma simt bine cu mine si cu ceea ce fac, in fiecare zi.